Na ovogodišnjem festivalu „Dani komedije” u Jagodini koji će trajati od 20. do 27. marta, preovlađivaće predstave srpskih autora, pri čemu je reč o praizvedbama njihovih tekstova. Ovi autori pripadaju različitim generacijama, od Duška Kovačevića, preko Nebojše Romčevića, Svetislava Basare i Miroljuba Nedovića, do Dunje Petrović.
– Od pogledanih četrdeset predstava, napravila sam izbor od sedam izuzetnih komedija, isključivo vođena kriterijumima njihovog ukupnog scenskog kvaliteta i komičkih vrednosti, kaže Ana Tasić, pozorišni kritičar našeg lista i selektor Dana komedije u Jagodini.
– Sve predstave su u pogledu tema koje tretiraju vrlo savremene, one (tragi)komički odražavaju život u savremenom svetu, u lokalnom i globalnom pogledu, često ih preplićući. Izabrane predstave su ogledalo nagomilanih tenzija u društvu, bave se pitanjem ostanka ili odlaska iz zemlje, životnih okolnosti emigranata, strahovima od terorizma, ksenofobijom, prekomernim uticajem politike na svakodnevni život, društvenom korupcijom i lažnim moralom. Humor u njima je gorak, obojen tamnim tonovima. Ima lice i naličje, potvrđujući složenost žanra komedije koji je kroz istoriju pozorišta postojano otkrivao svoja višeslojna značenja. Komika u svim izabranim predstavama nije površna, nije sredstvo jednodimenzionalnog zabavljanja, već je dvosmislena, analitička, provokativna. Sve komedije grade izazovan odnos prema okolnostima u kojima živimo birajući put koji ne odvodi od stvarnosti, već put obračunavanja sa njom, duhovit i intrigantan. Imajući sve ovo u vidu, jagodinski „Dani komedije” ove godine imaju podnaslov „Tragikomedije našeg vremena”, dodaje Ana Tasić.
Na programu 46. dana komedije naći će se predstava „Pasivno pušenje”, po tekstu Nebojše Romčevića, u režiji Egona Savina, Zvezdara teatra iz Beograda. Radnja ove savremene, grube, politički upadljivo nekorektne i apsurdne komedije nesporazuma dešava se na pariskom aerodromu gde službenici privode Srbina Radišu zbog sumnje da je terorista. Selektorka je odabrala autorski projekat Olje Đorđević „Dok te ja hranim i oblačim”, prema dramaturgiji Danice Nikolić Nikolić, Pozorišta mladih iz Novog Sada. „Dok te ja hranim i oblačim” bavi se temom roditeljstva, rađanja i podizanja dece u Srbiji. Tragikomičnog stila igre, ona gorko komično odražava život u našem društvu. U selekciji je i „Revizor za jugoistok” Šabačkog pozorišta po tekstu Svetislav Basare u režiji Marka Torlakovića.
Polazeći od Gogoljevog „Revizora”, Basara je napisao savremenu političku grotesku o vlasti u Srbiji, o društvu čiji su rukovodioci u panici zbog dolaska revizora iz Evropske unije, pa navrat-nanos pokušavaju da stvore utisak o uređenom sistemu. „Hor ‘bečkih’ dečaka” je predstava nastala prema tekstu Miroljuba Nedovića, u adaptaciji i režiji Irfana Mensura, Teatra Kart blanš iz Beograda. Radnja ove crne komedije se dešava u ćumezu u Beču, u podrumu bez prozora, sa jednim krevetom koji na smenu koriste Vule i Aca, emigranti u godinama iz Srbije. Oni su se tu našli iz očajanja, u potrazi za boljim životom jer ih je u Srbiji odneo vihor tranzicije.
Na programu je i „2 u 1”, po tekstu Reja Kunija u režiji Petra Jovanovića Narodnog pozorišta Subotica. Radnja urnebesne komedije Reja Kunija, jednog od najuspešnijih naslednika Žorža Fejdoa, zasnovana je na farsičnim zavrzlamama i višestrukim bračnim preljubama. U taj osnovni pitki tok radnje je utisnuta i problematika lažnog morala vladajućih političara sa dvostrukim standardima, pa tako i ova komedija ima društveno-kritički sloj značenja. Ana Tasić je odabrala i komad „Udaj se muški”, po tekstu Dunje Petrović, u režiji Marije Lipkovski, u izvođenju Centra za interaktivnu umetnost „Ispad” iz Beograda.
Ovo je takođe savremena komedija sa pevanjem čija se radnja odvija u okvirima pripreme za venčanje, gde se tragikomički odražava istinita slika našeg društva. Ona je ogledalo opšteg lova u mutnom, prinuđenosti na snalaženje u okolnostima priličnog rasula gde u prvi plan izbijaju mufljuzi. Posetioci Dana komedije videće i predstavu Dušana Kovačevića „Hipnoza jedne ljubavi”, Zvezdara teatra iz Beograda.
Najnoviji komad Dušana Kovačevića je bajkovita melodramska groteska koja se u osnovi bavi problemom odlaska mladih ljudi iz zemlje. Radnja se dešava na napuštenoj planini, u nadrealno postavljenim okolnostima preplavljujuće bede.